Fiskesaus er et globalt stort produkt, spesielt i Asia, men nordmenn har litt å gå på i følge VG.

Det produseres også fiskesaus i Norge, og Skipnes har besøkt Noumami i Klepp. De er tre ansatte og produserer fiskesaus av fermentert laks og torsk – som de eneste i verden.

Selveste Eyvind Hellstrøm har også tidligere besøkt Noumami, og skrytt av deres produkter.

Trung Van Nguyen viser stolt frem Noumami fiskesaus

Noumami: «Norwegian Umami».

Vi visste at Noumami hadde mye spennende på gang, men ble likevel svært imponerte over produksjonen, ambisjonene og historien til selskapet og grunnlegger Trung Van Nguyen – som opprinnelig kom til Norge som båtflyktning fra Vietnam.

PS: Husk å melde deg på vårt nyhetsbrev for relevante nyheter!

Noumami har fått støtte fra Innovasjon Norge, og har brukt nesten fire år på å få alle brikker på plass før produksjonen var i gang – deriblant to studieturer til Vietnam og mange forskningsaktiviteter i Norge.

Eneste i verden med fermentert fiskesaus av laks og torsk

Trung Van Nguyen forteller at omtrent 80 % av all fiskesaus eksporteres fra Thailand, 10-15 % fra Vietnam og 2-5 % fra Filippinene til vestlige land i Europa og Nord-Amerika. Fermentert fiskesaus er veldig stort i det asiatiske markedet, og han satser på å kunne konkurrere mot det asiatiske markedet med norsk eksport. I Norge vil produktet kun være å få tak i på nisjebutikker.

Noumami fiskesaus med etiketter fra Skipnes

Umami kalles «den femte smaken», og er satt sammen av adjektivet «uma» som betyr velsmakende og kjøttaktig, og «mi» som betyr essens, innerste vesen eller smak.

– En av de beste kundereiseopplevelsene!

For Trung Van Nguyen er det et selvfølge å benytte norsk industri så langt det lar seg gjøre.

Trung hadde ingen kunnskap om etiketter eller emballasje. Derfor gjorde han grundig research på diverse emballasjeprodukter, og sammenlignet mange leverandører på emballasje for å få de beste løsningene.

Men da han sommeren 2020 skulle finne etikettleverandør, dukket Skipnes Etikett opp på Google. Dette så ut som en riktig og trygg leverandør, så Trung tok kontakt. Etter en kort prat med Skipnes, oppdaget han at etiketter er mer komplekst enn å bare trykke noen «klistremerker». Etiketten skal ha rett kvalitet, rett utseende og fungere i riktig miljø for påsetting, tåle behandling underveis, transport og så videre – hele veien til varehylla på andre siden av kloden, hvor etiketten skal være en viktig salgsutløsende faktor.

Denne gang valgte Van Nguyen å ikke undersøke andre leverandører, for her var det service, kvalitet og kompetanse fra Skipnes fra første sekund. Trung forteller:
– Det var en av de beste opplevelsene med tanke på kundereise blant alle leverandører jeg har hatt kontakt med!

Skipnes kan levere både digitalt og flexo, og hjalp Trung først med prøvetrykk trykt digitalt, som han kunne vise sine forretningskontakter. Større serier produseres i UV-flexo. På denne måten kunne Skipnes dekke alle behov, der de viktigste var kvalitet og pris.

Mesteparten av verdens fiskesaus er industriell

For flere år siden fant Trung ut at det manglet skikkelig fiskesaus i store deler av verden, og bestemte seg for å gjøre noe med det:
– Fiskesaus er et tradisjonelt og stort produkt, som omsatte for over 15 milliarder USD i 2018 med en økningsrate på 3,5 %, forteller Trung til Skipnes.

– Men 90 % av fiskesausen som er omsatt i verden i dag er industriell fiskesaus, grunnet mangel på råvarer – samt lang produksjonstid. Industriell fiskesaus er ikke ekte fiskesaus. Ekte fiskesaus er laget av laget av fisk og ved naturlig fermentering, og når vi nå gjør dette, kan vi supplere ekte fiskesaus i det globale fiskesausmarkedet, fortsetter han.

90 % av verdens fiskesaus er industriell. Dette gjør Noumami noe med.

– Det er et unikt produkt i Norge, Europa, USA og resten av Nord-Amerika. Vi skaper verdiskaping for norsk fisk, siden hele fisken og dens restråstoffer blir foredlet og brukt.

– Vil gjøre noe verdifullt og nyttig for det vakre Norge med flere arbeidsplasser

Skipnes spurte Trung om motivasjonen og viljen til å satse på et produkt som mange er ukjente med, og som kan oppleves risikofylt.
– I tillegg til at markedet er globalt og i vekst, har en stor motivasjon vært å gjøre noe verdifullt og nyttig for det vakre Norge, og å skape flere arbeidsplasser.

Videre forteller han om de mange fordelene med å produsere fiskesaus i Norge:
Vi har god tilgang på de beste råstoffer – fra de beste råstoffer og deres restråstoffer. Vi har det beste drikkevannet som kan brukes i produksjon av andregrads fiskesaus. I tillegg har vi rimelig elektrisitet, og gode muligheter for å bruke mange fiskearter og andre restråstoffer fra fiskeindustrien.

«Made in Norway»-produkter ettertraktet i verden

– Asiatisk mat blir mer og mer vanlig for europeerne, som gir et nytt marked. Restaurantbransjen i hele verden begynner å bruke fiskesaus i matlagingen. «Made in Norway»-produkter er ettertraktet og har godt globalt omdømme, så her er mulighetene store.

"Made in Norway" er ettertraktet i verden

Tett samarbeid med Nofima for redusert fermenteringstid

Trung Van Nguyen forteller at det er mange utfordringer med fermentert fiskesaus:
– Norsk fisk blir nå for første gang anvendt på denne måten i stor skala, som gjør det utfordrende med både det tekniske, fermenteringsteknikker, produksjonsprosesser og fiskearter. Alt dette vil påvirke kvaliteten sensorisk, smaks- og luktmessig når vi sammenligner med de asiatiske preferansene for produktet.

Noumami har hatt et tett samarbeid med Nofima

– Den største utfordringen med fiskesausproduksjon er fermenteringstiden, eller modningstiden, som normalt tar 12-18 måneder. Men prosjektet har nå fått oppmerksomhet hos pelagisk konsumindustri og fiskeribransjen. FHF har nå gått inn for å finansiere en forskningsgruppe fra Nofima, for forskningsarbeid med blant annet å redusere fermenteringstiden.

Har fermentert fiskesaus livets rett?

Trung Van Nguyen slår oss som svært ambisiøs med sin fiskesaus. Han tror på en tidoblet etterspørsel innen få år.

Trung Van Nguyen hos Noumami viser stolt frem en flaske med fermentert fiskesaus, med etiketter fra Skipnes.

Fermentert fiskesaus har eksistert i mer enn tusen år, verden kommer stadig nærmere, og Norge har en unik infrastruktur for sjømat og fisk med gode nettverk, godt omdømme og distribusjon verden over. Vi har konkurransedyktige priser da produksjon baseres mye på restråstoffer. Vi tilbyr dermed asiaterne en ny valgmulighet til sitt tradisjonelle produkt, som blir anvendt på en ny og bedre metode med kvalitetsråstoffer, avslutter Trung stolt.

Skipnes leverer alle etikettene til Noumami, og vi gleder oss til å være med på reisen videre.

Har din bedrift en spennende historie å dele? Ta kontakt her.

Behøver du eksperthjelp? Snakk med oss eller send oss en mail. Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Skipnes og Joachim Valle Hansen er imponert over produksjonen og ambisjonene til Noumami.
Skipnes sin salggsjef i sør, Joachim Valle Hansen, er imponert over produksjonen og ambisjonene til Noumami.